Jornada continuada a les escoles?

Decidim Vila-seca

Decidim Vila-seca

Decidim Vila-seca som un grup de vila-secanes i vila-secans sorgits del món de l’associacionisme local i molt actius en la vida cultural i social del poble. Des de sempre, hem estat estretament vinculats al teixit associatiu i empresarial del poble i, des de l’estima personal i col·lectiva, hem fet possible multitud de projectes en el passat. Som persones del poble amb ganes permanents de contribuir a fer-lo un lloc més ric, viu, dinàmic, pròsper, integrador i socialment just.

Les últimes setmanes hem vist a Vila-seca, com un grup de famílies promou de forma molt legítima i raonada, la implantació de la jornada continuada a les escoles del municipi.

És innegable que per a algunes famílies aquesta seria una millora en la seva organització diària i encara més en l’actual situació de pandèmia, on moltes d’elles veuen limitades les seves capacitats d’organització, amb familiars que son persones de risc i que no poden mantenir el grau d’implicació que havien desenvolupat fins a l’arribada de la COVID-19.

Però pensem sincerament, i des del respecte absolut pels arguments d’aquesta plataforma, que haurien de considerar altres perspectives que posen en dubte molt seriosament la idoneïtat d’aquesta proposta.

En primer lloc, entenem que caldria fer una aposta definitiva per la reforma horària, proposta que sempre hem defensat des de Decidim Vila-seca i sobre la qual ja vam presentar una moció l’any 2016, afrontant d’una vegada una transformació social que afavoreixi la conciliació i racionalitzi la gestió del temps en la nostra societat. Dins d’una reforma horària tindria tot el sentit la jornada continuada a les escoles, però no és tan clar quan aquesta proposta esdevé un bolet enmig d’una societat que, majoritàriament, continua desenvolupant-se amb horaris “antics”. Podeu llegir més sobre la reforma horària aquí.

Però l’element clau en aquest debat son els infants i el paper de l’escola:

L’escola no és només un lloc on els infants aprenen coneixements, és també un espai de desenvolupament social i l’eina més potent que tenim com a societat per combatre la desigualtat. Una jornada continuada que no vagi acompanyada d’una reforma horària generalitzada, amb un Pla Educatiu d’Entorn molt potent i molt ben coordinat amb les escoles i que prioritzi el benestar dels infants en tots els sentits, no farà més que aprofundir en la segregació i les desigualtats.

Hi ha altres arguments no menors que desaconsellen la jornada continuada, com són els horaris que garanteixin una correcta alimentació que afavoreixi el rendiment escolar. L’horari saludable pels àpats no ha d’anar més enllà de les 14:00 en cap cas i hi ha mainada que els únics àpats saludables (o simplement els únics àpats) els fan a les escoles. Les conseqüències de dinar més tard de les 15:00 per a aquesta canalla son nefastes a nivell metabòlic i de rendiment escolar.

A més, cal tenir en compte que el pla pilot d’aplicar la jornada continuada a 25 escoles de primària ha conclòs que el rendiment, la demanda de les famílies o les competències bàsiques siguin millors en aquests centres que a la resta. Per contra, des de la Fundació Jaume Bofill s’alerta que “les evidències existents assenyalen que la jornada compacta agreuja les desigualtats existents: persistència de resultats acadèmics baixos, diferències en la qualitat del temps fora de l’horari lectiu, dificultats de conciliació entre els horaris escolars i familiars i fre al desenvolupament professional de les mares. En el cas de Catalunya, la jornada intensiva podria agreujar la segregació social del sistema educatiu, ja que aquesta només s’aplica a l’escola pública”. Per tant, tenint en compte que Vila-seca té un alt grau de segregació escolar, com s’indica en aquest mapa de la Fundació Jaume Bofill, no creiem que la jornada continuada sigui una bona opció per a la comunitat escolar del municipi.

Per acabar, us volem compartir un document. La jornada continuada no és un plantejament nou, s’ha debatut de forma seriosa a nivell de Consell Escolar de Catalunya i les recomanacions no van en el mateix sentit que la proposta:

http://consellescolarcat.gencat.cat/web/.content/consell_escolar/actuacions/2documents_i_informes/documents_i_informes_en_pdf/static_files/Doc_2_2020-El-temps-a-leducacio.pdf).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *